Click here to close now.



Welcome!

Agile Computing Authors: William Schmarzo, Jayaram Krishnaswamy, Sanjay Uppal, Automic Blog, Charlotte Spencer-Smith

News Feed Item

Au Forum économique mondial, ManpowerGroup lève le voile sur l'avènement de l'ère de l'humain qui impose l'adoption d'approches nouvelles vis-à-vis du monde du travail

- ManpowerGroup publie des recommandations pour édifier une Entreprise de l'ère de l'humain face à la certitude de l'incertitude

DAVOS, Suisse, 22 janvier 2013 /PRNewswire/ -- ManpowerGroup (NYSE : MAN), numéro un mondial des solutions innovantes en matière de ressources humaines et partenaire stratégique du Forum économique mondial (WEF), a dévoilé aujourd'hui les résultats de son analyse annuelle des forces macro-économiques à l'œuvre dans le monde du travail. « L'avènement de l'ère de l'humain : pourquoi une période marquée par la certitude de l'incertitude impose l'adoption d'approches nouvelles vis-à-vis du monde du travail » propose des solutions aux entreprises pour devenir des entreprises de l'ère de l'humain, capables de flexibilité et d'adaptabilité dans un climat d'incertitude chronique.

(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20110330/CG73938LOGO-a)

Depuis la session 2011 du WEF au cours de laquelle ManpowerGroup a annoncé l'avènement du Human Age, l'ère complexe de l'humain où le talent remplace le capital comme moteur de croissance économique,  les forces au cœur de cette ère instable ne cessent de s'entrecroiser et d'exercer des pressions dans tous les sens, formant un nœud gordien inextricable. L'ère de l'humain devenant de plus en plus fluctuant et imprévisible, les entreprises doivent être parées à faire face à une seule certitude : l'incertitude.

« Dans un contexte d'instabilité économique, politique et sociale contribuant à une ère d'incertitude, les entreprises doivent impérativement faire preuve de flexibilité et s'adapter rapidement aux nouvelles conditions du marché », a insisté Jonas Prising, président de ManpowerGroup, avant d'ajouter : « Le talentisme étant désormais un moteur de  croissance économique fondamental, les entreprises doivent trouver de nouveaux modèles de stratégies, de processus et de solutions basés sur les talents afin de minimiser les risques. Un État ou une entreprise pourra faire face avec succès à ces défis imprévisibles à l'unique condition d'encourager et de s'appuyer sur le potentiel humain. »

Le tableau ci-dessous reprend les 10 principes de ManpowerGroup pour édifier une Entreprise de l'ère de l'humain, et qui permettent aux entreprises de réagir rapidement aux évolutions des forces du marché tout en étant plus compétitives :

Principes pour édifier une Entreprise de l'ère de l'humain


Ce que nous faisions AVANT. . .

Ce que nous devons faire MAINTENANT. . .

Plans, stratégies et modèles d'entreprises rigides et sur le long terme

Élaborer un ensemble de principes clés d'exécution, flexibles et adaptables aux incertitudes

Stratégies d'entreprises et de ressources humaines compartimentées

Accorder la stratégie de ressources humaines aux objectifs de l'entreprise

Segmentation des marchés en fonction de la zone géographique

Segmentation des marchés en fonction des similitudes et non de la zone géographique

Technologie au service des processus

Technologie au service de la hausse de la croissance et de la productivité

Structure hiérarchique verticale basée sur la société

Créer un système hiérarchique horizontal basé sur la « communauté »

Manager les équipes en fonction des objectifs de l'entreprise uniquement

Mettre en place des managers augmentés qui joueront un plus grand rôle dans la hausse de la croissance, la gestion des équipes et des individus

Les dirigeants travaillent de façon isolée au sommet

Les dirigeants doivent travailler en collaboration avec les niveaux hiérarchiques pour soutenir les performances

Former les individus au poste qu'ils occupent présentement

Former les individus au poste qu'ils sont susceptibles d'occuper à l'avenir

Trouver des talents dans les secteurs où il y a du travail

Amener du travail dans les secteurs où il y a des talents

Le principe du capitalisme dirige l'entreprise

Faire appel au talentisme pour diriger l'entreprise




L'écosystème de l'ère de l'humain ne cesse d'évoluer, ainsi les forces qui façonnent les tendances du monde du travail sont les suivantes :

  • La redéfinition de la segmentation des marchés : La puissance économique mondiale continue de glisser en masse vers le Sud et vers l'Est, avec une estimation de 70 % de la croissance des produits intérieurs bruts (PIB) provenant des marchés émergents d'ici à 2020. Une segmentation différente de la société est également notable, avec notamment les nouvelles « bulles » de la société et des catégories socio-économiques de plus en plus hétérogènes car les individus se regroupent plus facilement en fonction de leurs idées, croyances et opinions, au-delà des frontières, et ce grâce aux médias et à la technologie. Les entreprises doivent prendre en considération la manière dont la création de cette multitude de bulles a affaibli les catégories socio-économiques traditionnelles et s'appuyer sur les cadres sociaux pour encourager les résultats de leur capital humain.
  • Évolution économique : matérialisation de renversements importants : La non-adéquation mondiale des talents entre l'offre et la demande favorise l'émergence d'une seconde économie, les emplois ayant été sacrifiés davantage en raison des progrès technologiques qu'en raison de délocalisations. En découle une troisième économie où la perte de ces emplois entraîne un besoin de nouveaux talents. À titre d'exemple, les emplois sur les chaînes de production peuvent être perdus au profit d'alternatives automatisées, mais cela va créer en retour une demande accrue de techniciens capable de concevoir et d'entretenir les machines. Les entreprises devront s'assurer qu'elles ont bien prévu ces changements et que leurs réseaux de talents est apte à faire face aux compétences différentes requises.
  • Évolution technologique – Accélération des fluctuations : La technologie demeure un facteur principal du changement en termes d'économie, de société, de culture et de travail, permettant une multitude d'opportunités et un cadre pour transformer les modèles de travail actuels. En guise d'illustration, les applications personnalisées qui permettent aux employeurs de communiquer des informations sur mesure aux employés pourraient révolutionner l'implication des employés en les réunissant et en leur offrant la possibilité d'interagir de façon plus large au sein de grandes entreprises.
  • La certitude de l'incertitude : Les périodes d'incertitude chronique requièrent des actions concertées, basées sur des principes fondamentaux solides à respecter. Toutefois, des États, des individus et des entreprises réagissent encore souvent de façon défensive et irrationnelle face à l'incertitude ou restent simplement sans réaction. Avec pour conséquence une chute de l'implication des salariés ainsi que de la productivité. Dans ce climat où les entreprises luttent pour s'adapter à l'ère de l'humain et où le nœud gordien des forces créent une telle incertitude, les entreprises ont besoin de nouveaux modèles de leadership, de pratiques de ressources humaines, de sources de talents et également de développer leurs systèmes, culture, implication et formation internes.

Vous pouvez télécharger "Leading in the Human Age: Why An Era of Certain Uncertainty Requires New Approaches to the World of Work" (« L'avènement de l'ère de l'humain : pourquoi une période marquée par la certitude de l'incertitude impose l'adoption d'approches nouvelles vis-à-vis du monde du travail ») sur le site : http://manpowergroup.com/research/research.cfm

À propos de ManpowerGroup

ManpowerGroup™ (NYSE : MAN), numéro un mondial des solutions innovantes en ressources humaines, crée et propose à ses client des solutions à fort impact pour les aider à atteindre leurs objectifs commerciaux et à améliorer leur compétitivité. Forte de plus de 60 ans d'expérience et d'un chiffre d'affaires de 22 milliards de dollars, notre société offre à ses clients un rendement unique grâce à un ensemble complet de solutions innovantes qui leur permettent de réussir à l'ère des talents. Ces solutions couvrent un large spectre de besoins en gestion des talents qui vont du recrutement et de l'évaluation à la formation et au développement des compétences en passant par la gestion de carrière, l'externalisation et le conseil en ressources humaines. Grâce à son réseau de 3 600 agences réparties dans 80 pays et territoires, le plus important au monde et le premier du secteur, ManpowerGroup combine la dynamique d'une implantation mondiale inégalée au précieux éclairage et à l'expertise d'équipes locales pour répondre aux attentes de plus de 400 000 clients par an dans tous les secteurs d'activité, que ce soit de petites et moyennes entreprises, des entreprises locales, multinationales ou internationales. ManpowerGroup met sa connaissance approfondie du potentiel humain au service de ses clients, entreprises et particuliers, et de leurs ambitions, leur permettant ainsi d'obtenir des résultats qui dépassent leurs espérances, car leur réussite est aussi la nôtre. En créant ces liens solides, nous dégageons l'énergie nécessaire pour encourager les entreprises à aller de l'avant, accélérer la réussite personnelle et permettre la construction de communautés plus durables. Nous contribuons à dynamiser le monde du travail. ManpowerGroup propose ses solutions sous les marques : ManpowerGroup™ Solutions, Manpower®, Experis™ et Right Management®. Pour découvrir comment ManpowerGroup peut contribuer à la réussite des entreprises à l'ère de l'humain, consultez le site www.manpowergroup.com.

ManpowerGroup est la marque considérée comme la plus fiable dans sa branche d'activité et a, une fois encore, été la seule société à figurer sur la liste 2012 des entreprises les plus éthiques au monde de l'Ethisphere Institute en raison de son engagement avéré à respecter des pratiques commerciales éthiques, et plus particulièrement de son investissement exceptionnel dans la mise en place de stratégies de direction éthiques, de pratiques de conformité et d'une responsabilité sociale de l'entreprise.

En janvier 2011, lors de la session annuelle du Forum économique mondial de Davos (Suisse), ManpowerGroup a annoncé que le monde entrait dans l'ère de l'humain, une ère où le talent remplace le capital en tant que facteur de différenciation clé dans le domaine de la compétitivité. Ce concept de talentisme, qui détrône celui de capitalisme, continue de résonner et est devenu l'un des thèmes phare du Forum économique mondial annuel 2012 de Davos. Pour en savoir plus, veuillez consulter le site www.manpowergroup.com/humanage.

Grâce à l'application World of Work Insight pour iPad de ManpowerGroup, accédez aux nombreux articles sur la direction éclairée, aux enquêtes annuelles sur les pénuries de talents et au baromètre Manpower des perspectives d'emploi, l'un des indices sur l'emploi les plus fiables au monde. Cette application sur la direction éclairée aborde les défis rencontrés par les employeurs évoluant dans le monde changeant de l'emploi, et apporte des commentaires, analyses, éclairages et conseils sur les stratégies de réussite.

Suivez le PDG de ManpowerGroup, Jeff Joerres, sur Twitter : twitter.com/manpowergroupjj. Jeff Joerres fait partie des 20 PDG figurant au classement Fortune des 500 plus grands chefs d'entreprise qui utilisent un compte Twitter pour diffuser leur message.

More Stories By PR Newswire

Copyright © 2007 PR Newswire. All rights reserved. Republication or redistribution of PRNewswire content is expressly prohibited without the prior written consent of PRNewswire. PRNewswire shall not be liable for any errors or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon.

@ThingsExpo Stories
SYS-CON Events announced today that Commvault, a global leader in enterprise data protection and information management, has been named “Bronze Sponsor” of SYS-CON's 18th International Cloud Expo, which will take place on June 7–9, 2016, at the Javits Center in New York City, NY, and the 19th International Cloud Expo, which will take place on November 1–3, 2016, at the Santa Clara Convention Center in Santa Clara, CA. Commvault is a leading provider of data protection and information management...
The cloud promises new levels of agility and cost-savings for Big Data, data warehousing and analytics. But it’s challenging to understand all the options – from IaaS and PaaS to newer services like HaaS (Hadoop as a Service) and BDaaS (Big Data as a Service). In her session at @BigDataExpo at @ThingsExpo, Hannah Smalltree, a director at Cazena, will provide an educational overview of emerging “as-a-service” options for Big Data in the cloud. This is critical background for IT and data profes...
SYS-CON Events announced today that VAI, a leading ERP software provider, will exhibit at SYS-CON's 18th International Cloud Expo®, which will take place on June 7-9, 2016, at the Javits Center in New York City, NY. VAI (Vormittag Associates, Inc.) is a leading independent mid-market ERP software developer renowned for its flexible solutions and ability to automate critical business functions for the distribution, manufacturing, specialty retail and service sectors. An IBM Premier Business Part...
SYS-CON Events announced today that Alert Logic, Inc., the leading provider of Security-as-a-Service solutions for the cloud, will exhibit at SYS-CON's 18th International Cloud Expo®, which will take place on June 7-9, 2016, at the Javits Center in New York City, NY. Alert Logic, Inc., provides Security-as-a-Service for on-premises, cloud, and hybrid infrastructures, delivering deep security insight and continuous protection for customers at a lower cost than traditional security solutions. Ful...
Fortunately, meaningful and tangible business cases for IoT are plentiful in a broad array of industries and vertical markets. These range from simple warranty cost reduction for capital intensive assets, to minimizing downtime for vital business tools, to creating feedback loops improving product design, to improving and enhancing enterprise customer experiences. All of these business cases, which will be briefly explored in this session, hinge on cost effectively extracting relevant data from ...
With the Apple Watch making its way onto wrists all over the world, it’s only a matter of time before it becomes a staple in the workplace. In fact, Forrester reported that 68 percent of technology and business decision-makers characterize wearables as a top priority for 2015. Recognizing their business value early on, FinancialForce.com was the first to bring ERP to wearables, helping streamline communication across front and back office functions. In his session at @ThingsExpo, Kevin Roberts...
SYS-CON Events announced today that Interoute, owner-operator of one of Europe's largest networks and a global cloud services platform, has been named “Bronze Sponsor” of SYS-CON's 18th Cloud Expo, which will take place on June 7-9, 2015 at the Javits Center in New York, New York. Interoute is the owner-operator of one of Europe's largest networks and a global cloud services platform which encompasses 12 data centers, 14 virtual data centers and 31 colocation centers, with connections to 195 ad...
With an estimated 50 billion devices connected to the Internet by 2020, several industries will begin to expand their capabilities for retaining end point data at the edge to better utilize the range of data types and sheer volume of M2M data generated by the Internet of Things. In his session at @ThingsExpo, Don DeLoach, CEO and President of Infobright, will discuss the infrastructures businesses will need to implement to handle this explosion of data by providing specific use cases for filte...
As enterprises work to take advantage of Big Data technologies, they frequently become distracted by product-level decisions. In most new Big Data builds this approach is completely counter-productive: it presupposes tools that may not be a fit for development teams, forces IT to take on the burden of evaluating and maintaining unfamiliar technology, and represents a major up-front expense. In his session at @BigDataExpo at @ThingsExpo, Andrew Warfield, CTO and Co-Founder of Coho Data, will dis...
SYS-CON Events announced today that Fusion, a leading provider of cloud services, will exhibit at SYS-CON's 18th International Cloud Expo®, which will take place on June 7-9, 2016, at the Javits Center in New York City, NY. Fusion, a leading provider of integrated cloud solutions to small, medium and large businesses, is the industry's single source for the cloud. Fusion's advanced, proprietary cloud service platform enables the integration of leading edge solutions in the cloud, including clou...
Most people haven’t heard the word, “gamification,” even though they probably, and perhaps unwittingly, participate in it every day. Gamification is “the process of adding games or game-like elements to something (as a task) so as to encourage participation.” Further, gamification is about bringing game mechanics – rules, constructs, processes, and methods – into the real world in an effort to engage people. In his session at @ThingsExpo, Robert Endo, owner and engagement manager of Intrepid D...
Eighty percent of a data scientist’s time is spent gathering and cleaning up data, and 80% of all data is unstructured and almost never analyzed. Cognitive computing, in combination with Big Data, is changing the equation by creating data reservoirs and using natural language processing to enable analysis of unstructured data sources. This is impacting every aspect of the analytics profession from how data is mined (and by whom) to how it is delivered. This is not some futuristic vision: it's ha...
WebRTC has had a real tough three or four years, and so have those working with it. Only a few short years ago, the development world were excited about WebRTC and proclaiming how awesome it was. You might have played with the technology a couple of years ago, only to find the extra infrastructure requirements were painful to implement and poorly documented. This probably left a bitter taste in your mouth, especially when things went wrong.
Learn how IoT, cloud, social networks and last but not least, humans, can be integrated into a seamless integration of cooperative organisms both cybernetic and biological. This has been enabled by recent advances in IoT device capabilities, messaging frameworks, presence and collaboration services, where devices can share information and make independent and human assisted decisions based upon social status from other entities. In his session at @ThingsExpo, Michael Heydt, founder of Seamless...
The IoT's basic concept of collecting data from as many sources possible to drive better decision making, create process innovation and realize additional revenue has been in use at large enterprises with deep pockets for decades. So what has changed? In his session at @ThingsExpo, Prasanna Sivaramakrishnan, Solutions Architect at Red Hat, discussed the impact commodity hardware, ubiquitous connectivity, and innovations in open source software are having on the connected universe of people, thi...
WebRTC: together these advances have created a perfect storm of technologies that are disrupting and transforming classic communications models and ecosystems. In his session at WebRTC Summit, Cary Bran, VP of Innovation and New Ventures at Plantronics and PLT Labs, provided an overview of this technological shift, including associated business and consumer communications impacts, and opportunities it may enable, complement or entirely transform.
There are so many tools and techniques for data analytics that even for a data scientist the choices, possible systems, and even the types of data can be daunting. In his session at @ThingsExpo, Chris Harrold, Global CTO for Big Data Solutions for EMC Corporation, showed how to perform a simple, but meaningful analysis of social sentiment data using freely available tools that take only minutes to download and install. Participants received the download information, scripts, and complete end-t...
For manufacturers, the Internet of Things (IoT) represents a jumping-off point for innovation, jobs, and revenue creation. But to adequately seize the opportunity, manufacturers must design devices that are interconnected, can continually sense their environment and process huge amounts of data. As a first step, manufacturers must embrace a new product development ecosystem in order to support these products.
Manufacturing connected IoT versions of traditional products requires more than multiple deep technology skills. It also requires a shift in mindset, to realize that connected, sensor-enabled “things” act more like services than what we usually think of as products. In his session at @ThingsExpo, David Friedman, CEO and co-founder of Ayla Networks, discussed how when sensors start generating detailed real-world data about products and how they’re being used, smart manufacturers can use the dat...
When it comes to IoT in the enterprise, namely the commercial building and hospitality markets, a benefit not getting the attention it deserves is energy efficiency, and IoT’s direct impact on a cleaner, greener environment when installed in smart buildings. Until now clean technology was offered piecemeal and led with point solutions that require significant systems integration to orchestrate and deploy. There didn't exist a 'top down' approach that can manage and monitor the way a Smart Buildi...